Dutch Lapétus is 20 jaar geleden begonnen met een project die ervoor moest zorgen, dat de verkeersveiligheid vanuit een andere invalshoek moest worden verbeterd. Er werd daarvoor een ontwerp gekozen die binnen de kaders van Evidence Based Practice moest passen.
Dit ontwerp draaide uit op een model die we de naam COV hebben gegeven.
COV staat op volgorde voor:
Constatering & Conclusie
Onderzoek & Ontwikkeling
Verandering & Verbetering
Het COV model kenmerkt zich door zijn objectiviteit, waarbij verkeersonderwerpen telkens door een matrijs worden gehaald om te kijken of de verkeersveiligheid nog in verhouding staat met het onderwerp. Dit betekent dat het COV model gebaseerd is op de best beschikbare informatie over doelmatigheid en uniek is, in zijn doeltreffendheid.
Bij COV wordt een opmerkelijke constatering gedaan, waaruit een conclusie tot stand komt.
Er wordt informatie verzameld over de genomen conclusie en onderzoek daarover verricht.
Uit dit onderzoek ontstaat ontwikkeling die effectieve verandering in beweging zet.
Deze verandering zorgt voor praktische onderbouwing en effectieve verbetering.
Het COV model van Dutch Lapétus voorkomt dat conclusies over de verkeersveiligheid niet te snel overgaan in beredeneringen en meningen die achteraf, zonder bewijs uitgesproken worden.
Verdiepen in het voorkomen van verkeersslachtoffers gaat namelijk vele malen verder dan de theoretische kennis en beweringen over de verkeersveiligheid die aan meningen is onderworpen.
De systematiek van Dutch Lapétus is op een elementaire platform geplaatst en onderschrijft de noodzaak, om de verkeersveiligheid te innoveren naar verkeerszekerheid. De samenleving wordt op deze manier beter beschermd voor leed in het verkeer.
De beoordeling en de hoogte van een cijfer ontstaat uit het COV model die naast andere onderbouwingen over de verkeersveiligheid tegen het licht worden gehouden.
De verkeersveiligheid wordt bijvoorbeeld niet verbeterd door de hoogte van het slagingspercentage van een bedrijf die bij een exameninstituut staat ingeschreven. Zeker niet als het betreffende exameninstituut al jarenlang dezelfde beredenering heeft over de verkeersveiligheid en ogenschijnlijk moet toekijken naar toenemende verkeersongevallen.
De waarde van het COV model van Dutch Lapétus wordt om die reden in een cijfer uitgedrukt en heeft meer onderbouwing dan de hoogte van een slagingspercentage die niet objectief blijkt te zijn.
Het rijbewijs is een document, maar niet de verkeersveiligheid zelf die tot verkeerszekerheid kan leiden.