Het COV model van Dutch Lapétus  voorkomt dat conclusies over de verkeersveiligheid niet te snel overgaan in beredeneringen en meningen die achteraf, zonder bewijs uitgesproken worden.
Verdiepen in het voorkomen van verkeersslachtoffers gaat namelijk vele malen verder dan de theoretische kennis en beweringen over de verkeersveiligheid die aan meningen is onderworpen.

De systematiek van Dutch Lapétus is op een elementaire platform geplaatst en onderschrijft de noodzaak, om de verkeersveiligheid te innoveren naar verkeerszekerheid.  De samenleving wordt op deze manier beter beschermd voor leed in het verkeer.

De beoordeling en de hoogte van een cijfer ontstaat uit het COV model die naast andere onderbouwingen over de verkeersveiligheid tegen het licht worden gehouden.

De verkeersveiligheid wordt bijvoorbeeld niet verbeterd door de hoogte van het slagingspercentage van een bedrijf die bij een exameninstituut staat ingeschreven. Zeker niet als het betreffende exameninstituut al jarenlang dezelfde beredenering heeft over de verkeersveiligheid en ogenschijnlijk moet toekijken naar toenemende verkeersongevallen.
De waarde van het COV model van Dutch Lapétus wordt om die reden in een cijfer uitgedrukt en heeft meer onderbouwing dan de hoogte van een slagingspercentage die niet objectief blijkt te zijn.
Het rijbewijs is een document, maar niet de verkeersveiligheid zelf die tot verkeerszekerheid kan leiden.